top of page

הירשמ/י לעדכונים

הידד! העדכונים בדרך אליך

מבנה הנפש בפילוסופיה הסינית


"לא נבראו רעמים אלא לפשט עקמומיות שבלב":

על מנת לבאר את רעיון הנשמה ברפואה הסינית יש להתחיל מבירור המושג SHEN. 神

הסימנייה הסינית המתארת את הרעיון SHEN, המתורגם לרוב כנשמה (spirit), מורכבת משני חלקים.

החלק הימני 申 זאת הסימנייה אשר נותנת את המשמעות והביטוי SHEN. בספר: Tracing the Roots of Chinese Characters כותב מחברו Li Leyi : "הצורה הגראפית מתארת קו שבור של ברק הנוצץ בין העננים". בזמנים הקדומים האמינו שהבזק הברק וקול הרעם מסמנים את התבטאות האל. גרמי השמיים כשליחיו של הבורא המשחקים במופע הטבע בעל התנועה האינסופית. כדור הארץ מסתובב סביב צירו ממערב למזרח, סיבוב אחד בכל יום. נכון יותר לומר: סיבוב שלם של הארץ סביב צירו הוא "יממה". תנועה זו של כדור הארץ היא התנועה הניכרת ביותר, והיא קובעת את היום ואת הלילה. בגללה אנו רואים את השמש זורחת במזרח ושוקעת במערב, ובגללה אנו רואים את הירח ואת הכוכבים זורחים במזרח ושוקעים במערב.

תנועה זו של כדור הארץ סביב צירו גורמת לכך שכל גרמי השמים - הירח והשמש, כוכבי הלכת וכוכבי השבת - כולם זורחים ושוקעים בכל יום. כל שחקן חדש בתאטרון התנועה משקף תקשורת: קשת בענן, רעם וברק, כוכב נופל או ליקוי חמה. האדם בעל הנשמה חוקר תקשורת זו בכדי להכיר את הבורא השמימי ובכך להיות לאדם שלם.

החלק השמאלי 礻 מתואר: "במקור, היה זה תיאור של שולחן אבן עליו מניחים את הקורבן לאל". הסימניות עם הרדיקל SHI סימנו טקסי פולחן, עבודת אל או תפילה. כיום משתמשים ברדיקל זה לתאר את הפעולות: להתבטא, להופיע, להראות, להוציא לאור וזאת משום שטקסי הפולחן והתפילות מתארות את המשאלה הפנימית כפי שהיא יוצאת לאור ובאה לידי ביטוי אצל האדם. טקס הקורבן מבטא את הצורך של האדם בהקרבת הקרבן ולא של האל בקורבן. האדם המקריב את קורבנו מתאחד עם הנשגב והשמימי ובכך מקבל משמעות שלמה לחייו.

לאור זאת, נוכל לאמר שהמשמעות של הסימנייה SHEN מתארת את התבטאות יחסי האדם עם האל וזוהי הרמה הגבוהה ביותר המתייחסת לביטוי נשמתו של אדם. הקשר הדו כיווני עם הבריאה מצביע על תפקיד משותף ואחריות משותפת. על האל לדאוג לאדם ולהזהיר אותו, במידת הצורך על מנת שישוב להכרה ומודעות. על האדם לבקש את השמימי במעשיו ולחבר בין הגשמי והרוחני בחייו. חשוב לציין שהמיתולוגיה הסינית לא מתייחסת לקיום של אל אחד כפי שזה בא לידי ביטוי ביהדות, נצרות ובאסלם, אם כי יש בה לעתים מאפיינים דומים של עבודת האל, דוגמת טקסי קורבן ותפילה. הפילוסופיה הסינית בבואה לתאר את מבנה הנפש קובעת את העובדה שלנפש אין מבנה. בעולמנו המתקדם רעיון כזה נחשב לא מקובל כי איך יתכן שלתפקוד לא יהיה מבנה? אך כפי שאמר הרב קוק זצ"ל: "ובאשר למבנה הנפש? לנפש אין מבנה כלל וכלל, בנפש יש רק תהליכים". הפנמת האמת הנשקפת מההתבוננות בטבע העולם והאדם קובעת בתוכה מספר עקרונות מפתח בהבנת הנשמה והם: "כל הדברים הם ארעיים" נעים כמו הרוח, תהליכיים, משתנים, מתחדשים ואינם קבועים. "כל הדברים אינם מושלמים" בעלי מבנה לעולם יהיו פגומים ובכך מובדל האדם והעולם מן האלוהים. "כל הדברים אינם שלמים" לעולם נמצאים במצב התכלות או היווצרות, כפי שמתואר במעגל חמשת המעברים (wu xing).

הטיפול במרקחות

בספרות הסינית נכתב: "הטחול הוא המקור להצטברות ליחה והריאות הן המאחסן של הליחה". משפט זה מבהיר את הקשר בין המחמם המרכזי והמחמם העליון בהיווצרות הליחה ובפגיעתה בגוף. המהות של הטחול, היא הפרדה בין טהור ועכור. כאשר פעילות זו נפגמת, הליחה מצטברת במחמם העליון, בתחילה בריאות ובהמשך חוסמת את הלב ופתחי ההכרה. למעשה, רופאים סיניים בני זמננו, מדברים על"ליחת ריאות" ו-"ליחת לב", כמונח יותר נכון מ"ליחת חומר" ל-"ליחת אל חומר". לטענתם, המחמם העליון הוא הבית של הנשימה ושל הנשמה וכאשר ליחה מצטברת בו, נוכל לראות הן תסמינים הקשורים לתפקוד הריאות והצ'י והן תסמינים הקשורים בלב וב-Shen. לאור תפיסה זו, שילוב הצמחים במרקחות יסייע להרמן את הנשמה, על ידי ניקוז לחות וחום מן הלב והריאות ותמיכה בטחול.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Google+ Basic Square
  • Facebook Social Icon

All written in this site, including health benefit statements has not been evaluated by the united states Food and Drug Administration. These products which are presented in this web site, are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. Iyar herbals ltd. read more about this

bottom of page