top of page

הירשמ/י לעדכונים

הידד! העדכונים בדרך אליך

מה הכבד כועס? על הכבד בפסיכופתולוגיה הסינית

כבד Gan

כל התהליכים העצביים התחושתיים, התנועתיים, הקוגניטיביים והרגשיים קשורים ברפואה הסינית לתנועה החופשית של הצ'י. חמשת המעברים (Wu Xing) וחמשת תפקודי הנשמה המשויכים אליהם שולטים בתהליכים אלו כמו גם בצ'י הן בתנועתו כלפי פנים והן בתנועתו כלפי חוץ. תנועה חופשית של צ'י תסמן בריאות גופנית טובה, מודעות לסביבה החיצונית, קצב נכון של חיי האדם, תחושה פנימית בטוחה (האדם החזק), יכולת לעבוד בשיתוף עם הסביבה.

הלב שולט במודעות (Shen Ming) ובשבע הרגשות. ב-"Lei Jing" \ סיווגים מערכתיים של ה-Nei Jing,[1] נכתב:

"כאשר מדברים על פגיעה , תוצאת רגשות, זה נכון שכל אחד מאיברי ה-Zang נושא את השיוך שלו, אם אנו מחפשים את המקור, זה לא נמצא בשום מקום מלבד הלב!"

בציר השמימי, פרק 28 נכתב: "צער, עצב ודאגה – כולם מניעים את הלב. כאשר הלב נע, חמשת ה-Zang וששת ה-Fu מוטרדים. ולפיכך ניתן לראות שהלב הוא השולט העליון (Da Zhu) של חמשת ה-Zang וששת ה-Fu ומשכנם של ה-Hun, Po, Yi, Zhi. לפיכך: כאשר עצב מניע את הלב - הריאות אחראיות, כאשר מחשבות מניעות את הלב – הטחול אחראי, כאשר כעס מניע את הלב – הכבד אחראי וכאשר פחד מניע את הלב – הכליות אחראיות. זו הסיבה מדוע רק הלב אחראי על הרגשות. אם אדם יטפח את ליבו נכונה, יגור במקום בטוח ושקט, ללא פחד וללא התלהבות יתר, בהתהלכו בדרך ללא מאבק ויקבל ללא העצמי (בצורה אובייקטיבית) את שינויי הזמן. אזי הרצון והמחשבות יהיו בהרמוניה, הנשמה מיושבת, חרטה וכעס לא יופיעו וכל חמשת ה-Zang וששת ה-Fu יהיו בשלום. במצב כזה, איזה פתוגן, יכול לחולל מחלה או להזיק?"

הכבד אחראי על יכולת התכנון והאסטרטגיה –כמו שעצים נוטים לרדוף אחרי המטרה שלהם אותו דבר הכבד, מייצג את הרצון האמיתי של הגוף והנפש להתפרס החוצה, הכבד הוא שר הצבא האחראי על הבחירה בכיוון של האדם.

הכבד שולט בעיניים ומתבטא ביכולת הראייה. אותה הראייה שמעבר להכרה. הראייה הפנימית הבאה לידי ביטוי בחלום, בתחושות בטן, בדמיון. נאמר על הכבד שתנועתו מדויקת והוא מאפשר לחוות את הדברים בזמן שהם קורים על כך נכתב:

"יש לתפוס את החלום בזמן תהליך החלימה, יש להיזהר מהחושך בחשכה, מהרגע שראיתי את פני הנערה ראיתי בשמחה את גן-עדן מול עיניי, על זה נאמר - בתקופת האביב ,השמיים והארץ נולדים וכל היצורים החיים צומחים ומתפתחים. צריך לקום בבוקר מוקדם, ללכת לסיבוב בחוץ, לשחרר את השיער ולהרגיע את הגוף, אם תעשה זאת תבין את הדברים כהווייתם"[2].

שליטה ותגובה, יכולת והפרעה באים לידי ביטוי בכבד באופן הבא:

שליטה -בהירות מחשבה, אשמה, הגעה להחלטות

תגובה מאפשרת של רגשות- יכולת להתנסות ולהביע כעס, יכולת להתמודד עם מצבים או אירועים מתסכלים, החלטיות, כוח לפעול, השגת תכליתיות.

יכולות מפותחות-

יכולת להגיע להחלטות, לתכנן מהליכים קדימה, לשדר קשיחות.

יכולת להיות מתואם עם הרבה משתנים, לפעול בתנועה, לתחזק מחזור דם ותנועת צ'י נורמאלית.

יכולת לנטרל ולשחרר משתנים מזיקים והשפעות שליליות.

תסמיני הפרעות-

אימפולסיביות, אי יציבות, הססנות, חוסר תיאום, לחץ דם משתנה, כאבי ראש מיגרנותים, זרימת דם לקויה בכפות הידיים והרגליים, תסמונת המעי הרגיז, רגישות גבוהה לחומרים רעלנים, אלרגנים, חבלות והעלבות.

[1] המחבר Zhang Jing Yue, 1624

[2] מתוך דבריו של המאסטר הדאואיסטי Zhang Sanfeng.

תיוגים:

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Google+ Basic Square
  • Facebook Social Icon

All written in this site, including health benefit statements has not been evaluated by the united states Food and Drug Administration. These products which are presented in this web site, are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. Iyar herbals ltd. read more about this

bottom of page