top of page

הירשמ/י לעדכונים

הידד! העדכונים בדרך אליך

הפרעות קשב וריכוז בראי הרפואה הסינית

Attention Deficit (Hyperactivity) Disorder - ADD/ADHD

הפרעות קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות ברפואה הסינית המסורתית

מבוא:

הפרעת קשב וריכוז הנה הפרעה התפתחותית שכיחה המופיעה בגיל הילדות, ממנה סובלים עד 10% מכלל אוכלוסיית הילדים.

הפרעת קשב וריכוז הוגדרה לראשונה בשנת 1980. זוהי הפרעה נוירו-פסיכיאטרית התפתחותית, שסימניה העיקריים הם: ליקויים ביכולת הקשב והריכוז, אי שקט, הסחה מוגזמת של תשומת הלב, אימפולסיביות ולפעמים גם היפראקטיביות. בעיות נוירולוגיות אלו גורמות אצל הלוקים בהפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות למספר תופעות:

  • אימפולסיביות - הלוקה בהפרעה פזיז, לא שם לב לפרטים חשובים, לוקה בבעיות בעיבוד מידע וביטוי הידע.

  • בעיות קשב וריכוז - הלוקה בהפרעה אינו מסוגל להיות מרוכז לאורך זמן (חוסר ריכוז), או לחילופין אינו שם לב לדברים שאינם במרכז תשומת הלב שלו (ריכוז יתר).

היפראקטיביות - הלוקים בהפרעה נוטים בדרך כלל לתנועתיות יתר. אצל מבוגרים ההפרעה מתבטאת לרוב בחוסר שקט. חלק מן הלוקים בהפרעה מאובחנים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז בלבד, מאחר שהסימפטומים הבולטים של ההפרעה לא מופיעים אצלם באופן שניכר לעין.

תסמינים לאורך התקופות המשתנות:

  • בגיל הגן – שליטה של הכליות: ההפרעה מתבטאת באי שקט (למשל: ריצה הלוך ושוב), התקפי זעם, התנהגות תוקפנית (מכות, לקיחת משחקים מאחרים) והתנהגות חסרת פחד הגורמת לעתים לתאונות. לעתים יש גם הפרעת שינה.

  • בביה´ס היסודי – שליטה של הכבד: הסימנים האופייניים הם קושי לשבת ברציפות במשך השיעור, למלא מטלות לימודיות שגרתיות, להתארגן, ללמוד למבחנים. ההישגים הלימודיים נמוכים מהמצופה על פי רמת המשכל. טווח הריכוז קצר, עם נטייה לאימפולסיביות ולעתים לתוקפנות. אי ציות לחוקים ונטייה למריבות ועימותים, שמביאה לדחייה ובידוד חברתי. התנהגות בעייתית בביה´ס ובבית. דימוי עצמי נמוך בעקבות כישלונות, תסכולים וביקורת מתמשכת. יחסים בעייתיים עם ההורים, המורים והחברים.

  • אצל מתבגרים ובתיכון – שליטה של הלב: כ-80% מהמאובחנים בילדות מראים סימנים גם בגיל ההתבגרות. התסמינים מתבטאים בעיקר בתחושה פנימית של חוסר מנוחה ואי שקט (ופחות בהיפראקטיביות התנהגותית); קושי להתארגן וללמוד, ובהתאם, הישגים נמוכים מהפוטנציאל האינטלקטואלי. נטייה להתנהגויות מסוכנות ומעורבות גבוהה יותר בגניבות, הצתות, צריכת טבק אלכוהול וסמים, עבירות תנועה ותאונות.

הרפואה הסינית המסורתית מתייחסת להפרעות קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות כהפרעה משולבת של הגוף – נפש. Shen\ Zang. זוהי פתולוגיה מודרנית עם התייחסות ענפה לאור העובדה שבשנים האחרונות עלה שיעור הילדים והמבוגרים הסינים שאובחנו כסובלים מבעיה זו. בפועל זהו מצב של ערפול ההכרה ויכולת מוגבלת בשליטה על הרצון, הילד או מהבוגר חווים התנגדות פנימית וחוסר יכולת לאלף את עצמם לתנאים הנדרשים מהם במצבים מוגדרים.

אטיולוגיה, גורמי מחלה:

  • תורשה, פגיעה במהלך ההיריון או הלידה.

  • גורמים חיצוניים – 6 הפתוגנים. חדירה של פתוגן חיצוני (השכיחים – חום לחות) אל השכבות הפנימיות.

  • גורמים פנימיים – 7 הרגשות. מצב שבו רגש מסוים "משתלט" על האדם או שהאדם נמנע מלחוות רגש כזה או אחר.

  • תזונה – מזון מעובד, עשיר בחומריים משמרים, "מזון מת" (מנות חמות ומחוממות), דברי מתיקה ומוצרים מעוררי ליחה.

  • חסר פעילות גופנית – אחראי לחולשה של צ'י והיתקעות של צ'י.

הטיפול ברפואה הסינית:

האתגר המרכזי בטיפול ברפואה הסינית הוא לבדוק את שורש הבעיה. מה מניע את הילד? מה מעכב? אילו דברים מאפשרים התנהגות או חוויה חיובית או שלילית? מדוע הילד מתנהג במצב מסוים בצורה אחת ובמצב אחר בצורה אחרת? צריך לבדוק בנוסף קיומם של סימפטומים גופנים: מהם הרגלי השינה, מערכת עיכול, ליחה בגוף וכו' לעיתים, הטיפול יכול לשלב גם אחד מבני המשפחה בנוסף, במידה ויש רלוונטיות משפט סיני אומר:"אם אתה לא יכול לטפל בילד, טפל באימא" הכוונה בקשר העז שקיים בין הילד להוריו ובתלות ההדדית במערכת היחסים במשפחה. יתרה מכך, הרפלקציה ומידת התגובתיות של ההורים או הדמות המטפלת (גננת, מורה וכד') תשפיע ישירות על אופי הפרעה ועוצמתה ועל מידת ההתנגדות שחווה הילד. הרפואה הסינית רואה הפרעות קשב וריכוז כמצב של חום פנימי בתוך הגוף, רוח פנימית וליחה. רוב הרופאים בסין, וזו גם דעתנו האישית, שוללים את השימוש בריטלין, כמזור לאותם ילדים והנושא נמצא בדיון גם במערב. הרעיון להפעיל תרופה על מוחו של הילד על מנת שיגיע לשלווה טומן בחובו בעיה קשה ומעלה שאלות חינוכיות ומוסריות מורכבות: האם זו שלווה שהילד חווה או דיכוי התנהגותי? מתי הילד מופרע ומתי הוא משועמם?, מהי ההגדרה של נורמאלי ומה האפשרות של ביטוי אישי בחברה הנורמאלית? האם הבעיה היא רפואית או התנהגותית? או שמא זו בעיה של מערכת חינוך הקורעת תחת הנטל של 40 ילדים בכיתה?, מה זה עושה לי כהורה שהילד שלי מוגדר כבעייתי?

טיפולים אפשריים במרקחות צמחי המרפא של IYAR HERBALS


CALM SHEN - מרקחת שמטרתה לווסת פעילות מערכת העצבים ולהשרות מיקוד, שלווה ורוגע.





SUPPORT THE CENTER - מרקחת הניתנת במצבים של לחות קרה עם חולשה של הטחול הבאים לידי ביטוי בלאות, יציאות רכות, זיכרון חלש, חוסר שליטה על הגפיים/טונוס נמוך בשרירים, וויסות סנסורי (חושי) לקוי.

בנוסף:

  • חינוך: כאמור לסביבה השפעה ניכרת על ההתמודדות עם הפרעות קשב, הכלה, סבלנות וסובלנות לקושי של הילד ומתן כלים התנהגותיים לילד הם קריטיים, כאשר ההתנגדות של הילד תיפגש בתגובה רכה (אגרוף פוגש צמר גפן), תינתן לו האפשרות לווסת את עצמו ביתר קלות.​

  • טלוויזיה, מחשב, משחקים אלקטרונים יוצרים הרבה לחץ סביב הילד והוא נחשף במשך שעות רבות לתכנים הפוגעים בנפשו ואלו מערפלים את ההכרה.

  • ילדים, בעיקר הצעירים, אינם מסוגלים לעשות את ההבחנה בין העולם הווירטואלי אליו הם נחשפים לבין המציאות החיצונית להם בגן או בביה"ס. הגבלת "שעות מסך" לשעת הצהריים בלבד תאפשר כניסה אל המסגרת הלימודית בבוקר כמו גם לעולם השינה באופן רגוע יותר ובצלילות דעת.

  • התזונה חשובה מאוד. "מזון מת" דוגמת מנות חמות, תזונה העשירה בחומרים משמרים, צבעי מאכל וחומרי ריסוס תשפיע לרעה ויש להשתדל להימנע ממנה. יש להקפיד על ארוחת בוקר הכוללת פירות, יוגורט דגנים מלאים.

  • פעילות גופנית, והימצאות בחיק הטבע חשובה.

  • שמן דגים – אומגה 3: 1-3 גרם ביום.

  • לבדוק אנמיה ובמידת הצורך לתת תוספי ברזל.

  • צ'י קונג, טאי צ'י , יוגה. תנועה מאזנת וממקדת הטובה לילדים ונוער.

  • להקפיד על שנת לילה טובה. לא לאפשר לישון לאחר 22:00 (אצל ילדים צעירים לא אחרי 20:30).

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Google+ Basic Square
  • Facebook Social Icon

All written in this site, including health benefit statements has not been evaluated by the united states Food and Drug Administration. These products which are presented in this web site, are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. Iyar herbals ltd. read more about this

bottom of page